Herba Diabetis: July 2018

FB Herba Diabetis

Pages

Saturday, July 28, 2018

7 Makanan Untuk Mengawal Gula Penyebab Kencing Manis

Inilah 7 Makanan Untuk Mengawal Gula Penyebab Kencing Manis

Menurut penyelidikan, diet dan makanan yang sihat boleh membantu mengawal paras gula dalam darah, atau mencegah masalah gula tinggi dalam darah pada peringkat awal.
Ok hari ini saya nak kongsikan 7 makanan yang boleh di amalkan dalam diet harian kita untuk mengawal gula dalam darah kita supaya tidak terjebak dengan masalah kencing manis.
.
.

1-OATMEAL





Kaya dengan serat larut, oat adalah lebih perlahan untuk dihadam berbanding karbohidrat diproses. Dengan memakan oat anda akan melepaskan glukosa ke dalam aliran darah dengan lebih perlahan.

Dalam kajian pada tahun 2012 dari Universiti Karolinska Sweden, penyelidik mendapati bahawa dengan memakan empat hidangan bijirin setiap hari dapat mengurangkan risiko untuk terkena pre diabetes sebanyak 30 peratus.Penyelidikan lain menunjukkan bahawa jika anda makan bijirin penuh anda akan kurang menghadapi masalah keradangan. Secara tak langsung dapat mengurangkan kemungkinan masalah insuln, penyakit jantung, dan tekanan darah tinggi anda.
Strategi yang disokong sains ini boleh berfungsi untuk melawan masalah kencing manis.
.
.

2-CINNAMON (KAYU MANIS)



Kayu manis ini mengandungi sebatian yang dipanggil hydroxychalcone, yang boleh merangsang reseptor insuln pada sel-sel dan meningkatkan keupayaan tubuh anda untuk menyerap gula dalam darah.

Penyelidik dari University of California,Davis baru-baru ini mengkaji lapan kajian yang berbeza mengenai kayu manis dan melaporkan bahawa kira-kira setengah satu sudu teh sehari menurunkan kadar gula dalam darah dengan purata sembilan mata di kalangan orang yang menghidap diabetes.
Taburkan rempah wangi kayu manis ke atas oat atau tambah gulung kayu manis dengan secawan kopi mesti best.
.
.

3-GRAPE @ ANGGUR




Memakan lebih banyak buah-buahan, terutamanya buah anggur, blueberries, dan epal, dikatakan dapat menurunkan risiko diabetes jenis 2, menurut kajian Harvard yang diterbitkan dalam Jurnal Perubatan British pada tahun 2013.

Orang yang makan sekurang-kurangnya dua hidangan setiap minggu dengan buah-buahan dapat mengurangkan risiko diabetes jenis 2 sebanyak 23 peratus berbanding orang yang makan kurang daripada satu hidangan buah-buahan sebulan.
.
.
Makan buah-buahan antara kunci yang patut diamalkan, walaupun para penyelidik mendapati bahawa minum jus buah-buahan dapat meningkatkan risiko diabetes sebanyak 21 peratus.

4-OLIVE OIL @ MINYAK ZAITUN



Minyak zaitun ini kaya dengan lemak tanpa monounsaturated (MUFAs), yang boleh meningkatkan kepekaan insuln. Satu kajian di Sepanyol mendapati bahawa orang yang makan banyak lemak baik pada waktu pagi mempunyai sensitiviti insuln yang lebih baik sepanjang hari berbanding mereka yang makan pagi kaya dengan lemak degil atau karbohidrat.

MUFA juga boleh membantu mengurangkan lemak perut, yang boleh menyumbang kepada keradangan dan meningkatkan risiko diabetes jenis 2.
.
.

5-BEANS @ KACANG




Kekacang kecil ini antara pukulan kuat untuk pesakit kencing manis, dengan kombinasi pemakanan karbohidrat berkualiti tinggi, protein tanpa lemak, dan serat larut yang membantu menstabilkan tahap gula dalam darah.

Kajian Archives of Internal Medicine mendapati bahawa pesakit diabetes jenis 2 yang makan lebih banyak kekacang telah meningkatkan kawalan gula dalam darah dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Ini adalah superfood lain yang bagus untuk pesakit kencing manis.
.
.


6-TELUR



Telur menyediakan dos besar protein satiating (6 gram per keseluruhan telur) ia adalah pilihan yang sihat berbanding dengan banyak daging.

Bagi pesakit diabetes, pakar pemakanan mengesyorkan menghadkan kuning telur kepada kira-kira tiga kali seminggu, tetapi anda boleh mengambil telur putih lebih kerap.

Satu putih telur besar mempunyai kira-kira 16 kalori dan 4 gram protein, nota pakar pemakanan Joy Bauer, RD berkata di laman web beliau,

“telur adalah makanan sempurna untuk kawalan gula dalam darah, apatah lagi berat badan atau penyelenggaraan.”

7-TENUSU



Kalsium, magnesium, dan vitamin D dalam susu, keju, dan yogurt menjadikan badan anda lebih sensitif terhadap insuln, menurut Diet Diabetes 2-hari.

Malah, para penyelidik Sekolah Perubatan Harvard mendapati bahawa setiap pengambilan tenusu secara harian dapat mengurangkan risiko rintangan insuln lebih daripada 20 peratus.

Penyelidikan Perancis juga mendapati bahawa orang yang mengambil dua hidangan tenusu setiap hari adalah kira-kira 26 peratus kurang berkemungkinan untuk mengalami masalah gula dalam darah yang tinggi.
.
.

KESIMPULAN


Kita haruslah sentiasa peka terhadap pemakanan harian kita dalam mengawal gula dalam darah supaya tidak terjebak ke dalam masalah kencing manis.

Thursday, July 26, 2018

[TESTIMONI KENCING MANIS]

ALHAHMDULILLAH, GULA SAYA TURUN BANYAK DARI 14 DAH JADI 7 SEKARANG, GEMBIRANYA SAYA.


Tuesday, July 24, 2018

Contoh Menu Makanan Untuk Kencing Manis




Kali ni saya nak share contoh menu makanan untuk kencing manis yang sihat.

Bila mana kita dah confirm kena kencing manis, makanan seimbang perlu dititik beratkan. Hatta sememangnya sedari awal sebelum diagnose sebagai kencing manis pon, kite perlu amalkan makanan yang sihat sepanjang masa. Itu lebih baik. Semua pengambilan portion makanan dari segi protein, karbohidrat dan lemak perlu seimbang. Dari segi pengambilan karbohidrat, cukup memadai 45 – 75 gram sahaja dalam setiap hidangan.


Oat dan Scrambled Egg

Jumlah kalori 294 calories, 40 g carbohidrat



Menu ini terdiri daripada sebiji teur scramble, boleh dicampur dengan sedikit bayam yang direbus, dan suun. dan semangkuk kecil oat disertai buah-buahan seperti buah beri (blueberry, atau strawberry). Oat sangat kaya dengan serat membantu menghalang bacaan gula meningkat dengan mendadak dalam darah. Pesakit kencing manis perlu berwaspada dalam mengambi karbohidrat seperti bijirin, roti, pasta, nasi, sayuran berkanji, gula, buah-buahan, susu, dan yogurt.Hidangan ini sesuai dijadikan sarapan pagi.


Ayam, Brokoli dan Mashed Potato

Jumlah kalori 360 calories, 42 g carbohidrat



Satu hidangan dada ayam pejal, dengan semangukuk kecil brokoli yang direbus dan semangkuk kecil kentang rebus dilecek bersama puree kobis bunga. Sangat sesuai dijadikan sebagai hidangan makanan malam atau pun tengah hari untuk pesakit kencing manis.


Pasta sihat dengan Udang

Jumlah kalori 369 calories, 48 g carbohidrat



Pasta yang diperbuat daripada 50% ke 100% wholegrain sangat bagus berbanding pasta biasa yang diperbuat daripada karbohidrat ringkas. Ditambah dengan udang segar yang dibuang kepala udang, tomato segar dan dicampurkan dengan feta cheese. Feta cheese adalah cheese yang diperbuat daripada susu kambing biri-biri atau pon kambing biasa. Kandungan lemak dalam feta cheese hanya 16% dan mengandungi kalsium sebanyak 493 mg untuk setiap 100 g cheese. 

Hidangan ini sesuai dijadikan makanan malam. 



Sandwhich dengan Ayam dan Sayur

Jumlah kalori 445 calories, 55 g carbohidrat 




Kepingan ayam segar dengan roti gandum penuh dan sarat dengan sayur-sayuran. Kemudian dimakan bersama semangkuk kecil buah-buahan seprti buah beri, dan pisang serta susu rendah lemak. Fiber dari roti gandum penuh dan sayur-sayuran membantu mengawal gula dalam darah. Malah susu, buah dan sayur juga kaya dengan potassium untuk mengurangkan tekanan darah tinggi. 

Hidangan ini sesuai dijadikan sarapan pagi. 



Ayam Panggang Kurang Lemak

Jumlah kalori 312 calories, 29 g carbohidrat



Mudah jek nak masak ayam panggang. ambil bahagian dada ayam dan buang kulitnya. Tambahkan keledek merah dan asparagus. bakar bersama. Memang sangat sedap!! Keledek merah kaya dengan fiber dan vitamin A. Dan ia adalah manis semulajadi. Sebab tu namanya sweet potato. Cume tambahkan taburan cinnamon dan serbuk lada jika mahu, dan bakar dalam oven. Yummy.

Hidangan ini sesuai dijadikan makan tengahari ataupun malam.

Macam mana ? Tengok pon menarik kan? Sebenarnya makanan sihat ni tidak lah horror. Bagi saya semua hidangan di atas ni sangat lah nampak sedap tau. Cara olahan kita memasak akan menentukan rasanya. Sudah tentulah elakkan garam berlebihan termasuklah jenis-jenis sos seperti sos kicap, sos cili dan sos tomato.

Thursday, July 12, 2018

9 Tanda Awal Kencing Manis, Mungkin ada pada anda?


9 Tanda Awal Kencing Manis, Mungkin ada pada anda?



Diabetis semakin meningkat dari tahun ke tahun dan ia lebih menakutkan apabila ia boleh dilihat di kalangan remaja atau dewasa. Dan yang paling merisaukan apabila kita atau orang tersayang kita tidak sedar bahawa kita sudah menghidap Kencing manis.

Jadi anda mungkin dapat mengelak daripada masalah ini jika anda dapat mengenal pasti tanda awal kencing manis. Apa yang merisaukan tentang penyakit kencing manis ini atau Diabetis adalaha ianya boleh menyebabkan kerosakan pada saraf dan ia adalah punca utama kegagalan buah pinggang dan buta.
.
.

APAKAH TANDA AWAL KENCING MANIS?

Pastinya anda pernah melihat saudara-mara atau rakan sekeliling yang pernah mengalami masalah kencing manis. Jadi untuk artikel kali ini kita akan melihat 9 tanda-tanda awal kencing manis yang mungkin ada pada orang tersayang kita tanpa kita sedari.

Penyakit kencing manis mempunyai tanda atau simptom dan gejala tertentu. Jika anda kurang pasti tentang keadaan yang terjadi, anda boleh berjumpa atau menghubungi doktor untuk mendapat kepastian.
.
.

9 TANDA AWAL KENCING MANIS ATAU Diabetis YANG MUNGKIN ADA PADA ANDA

Kajian menunjukkan 25% daripada orang menghidap Diabetis jenis 2 tidak tahu mereka mempunyai Diabetis. Jika anda mengalami tanda awal atau simptom yang dinyatakan, bolehlah berjumpa doktor untuk kepastian.

Ok jom kita ke tanda yang pertama.
.
.

1 KEKERAPAN KENCING






Apabila anda mempunyai gula dalam darah yang tinggi, badan akan mencairkan darah anda dan mengeluarkan glukosa yang lebih melalui air kencing. Ia menyebabkan anda kerap kencing pada waktu malam dan menjejaskan waktu tidur anda. Anda perlu ambil perhatian tentang keadaan ini jika ianya berlaku pada anda.
.
.


2 KERAP DAHAGA DARIPADA BIASA




.
Bila kerap membuang air kecil, ini akan membuat anda berasa kering. Simptom atau tanda yang biasa dilihat dengan pesakit adalah bahawa mereka sering mengambil minuman seperti jus, soda, atau coklat susu untuk menghilangkan dahaga mereka. Minuman ini tinggi gula dan kemudian akan menyebabkan aliran darah tersumbat dengan gula yang berlebihan.
.
.

3 BERAT BADAN TURUN





Berat badan yang berlebihan merupakan faktor risiko untuk kencing manis, Namun begitu, kehilangan berat badan juga merupakan tanda-tanda anda mendapat Diabetis atau penyakit kencing manis. Anda kehilangan kalori dalam air kencing dan anda tidak menyerap semua kalori daripada gula dalam darah anda. Apabila mereka yang mempunyai Diabetis mula belajar untuk mengawal gula dalam darah mereka, mereka mungkin mengalami kehilangan berat badan tetapi ia bermakna tahap gula dalam darah anda adalah lebih seimbang.
.
.

4 SERING KELAPARAN






Ia bukanlah sesuatu yang luar biasa jika pesakit kencing manis atau Diabetis tiba-tiba berasa sangat lapar. Apabila anda mempunyai gula darah yang tinggi, badan anda mempunyai masalah mengawal glukosa itu. Fungsi badan yang tidak seimbang menyebabkan keadaan ini dan anda perlu untuk mendapatkan kepastian segera dengan doktor anda.
.
.

5 BERASA LEMBAB DAN LESU





Sudah tentu punca badan menjadi lembab dan lesu adalah dari keletihan yang di alami akibat makanan yang dimakan tidak menjadi tenaga akibat ianya tidak dapat dipecahkan dengan baik apabila badan anda mempunyai masalah kencing manis.Anda tidak mendapat bahan api yang diperlukan oleh badan dengan secukupnya. Anda akan menjadi letih dan berasa lembap.
.
.

6  MURAM DAN CEPAT MARAH
.




Gula dalam darah yang tinggi, boleh menyebabkan gejala-gejala kemurungan seperti ini. Anda berasa sangat letih, anda tidak mahu berbuat apa-apa dan hanya mahu tidur. Pesakit berfikir bahawa mereka perlu dirawat untuk penyakit kemurungan, tetapi bila rawatan susulan dijalankan rupanya mengalami penyakit kencing manis.
.
.

7 PENGLIHATAN MENJADI KABUR





Pada peringkat awal Diabetis, kanta mata tidak dapat memberi tumpuan dengan baik kerana glukosa terbina pada selaput mata. Pada kira-kira enam hingga lapan minggu selepas gula dalam darah anda stabil, masalah ini akan beransur baik, tetapi jika dibiarkan dan tidak mengawal gula dalam badan masalah ini boleh menjadi lebih serius.
.
.

8 LUKA LAMBA SEMBUH





Sistem imun dan proses yang membantu tubuh untuk sembuh tidak berfungsi dengan baik apabila tahap gula anda tinggi.
.
.


9 KEBAS TANGAN DAN KAKI
.




Tahap gula yang tinggi boleh menyebabkan komplikasi sebelum anda menyedari bahawa anda mempunyai Diabetis. Salah satu daripadanya adalah kerosakan saraf ringan, yang boleh menyebabkan kebas di kaki dan tangan anda.
.
.

KESIMPULAN

Jika anda mengalami lebih daripada 3 tanda awal kencing manis yang disebutkan, anda boleh cuba menguji bacaan gula dalam darah dengan glukometer di Klinik atau Farmasi berdekatan untuk mengenalpasti adakah anda menghidapi masalah Diabetis atau kencing manis

Apabila anda mengesan tanda awal, anda boleh mengelakkan komplikasi kencing manis seperti kerosakan saraf, buah pinggang, mata dan jantung.

Hubungi doktor jika anda:

▪ Rasa sakit hingga ke perut

▪ Lemah

▪ Sangat haus

▪ Kerap kencing

▪ Sakit perut yang berlarutan

▪ Bernafas lebih dalam dan lebih cepat daripada biasa

▪ Mempunyai nafas berbau

Tuesday, July 10, 2018

5 KESAN-KESAN BURUK KENCING MANIS


5 KESAN-KESAN BURUK KENCING MANIS


Pesakit Kencing Manis mempunyai risiko yang tinggi menghidap beberapa masalah kesihatan yang serius. Paras glukosa (gula) darah yang tinggi untuk suatu tempoh masa yang lama boleh membawa kepada penyakit serius yang memberi kesan kepada jantung dan saluran darah , mata , buah pinggang , saraf dan gigi. Selain itu, pesakit diabetes juga mempunyai risiko yang lebih tinggi mengalami jangkitan kuman disebabkan kerosakan pada urat saraf dan saluran darah. Di dalam kebanyakkan negara maju, kencing manis adalah penyebab utama penyakit jantung, buta, dan kegagalan buah pinggang
.
.


  • Penyakit Jantung


Penyakit Kencing Manis meningkatkan risiko seseorang untuk mengalami Sakit Jantung, Serangan Angin Ahmar, dan Saluran Darah Tersumbat.
.
.


  • Kerosakan Urat Saraf


Gula yang berlebihan boleh mencederakan dinding saluran darah kecil (kapilari) yang membekalkan nutrisi dan bekalan keperluan saraf anda, terutamanya di bahagian kaki. Hal yang demikian boleh menyebabkan simptom-simptom (situasi / keadaan) kebas, pedih atau sakit yang biasanya bermula di hujung jari kaki atau jari dan secara beransur-ansur merebak ke atas. Jika tidak dirawat , anda boleh kehilangan semua deria untuk merasa di bahagian kaki. Kerosakan pada saraf yang berkaitan dengan sistem penghadaman boleh menyebabkan masalah loya, muntah-muntah, cirit-birit atau sembelit. Bagi lelaki, ia boleh membawa kepada mati pucuk.
.
.


  • Kerosakan Buah Pinggang

Buah pinggang mengandungi berjuta-juta kecil kelompok saluran darah (glomeruli) yang penapis bahan-bahan sisa dari darah anda. Diabetes boleh merosakkan sistem penapisan yang halus ini. Kerosakan yang teruk akan membawa kepada kegagalan buah pinggang yang menyebabkan seseorang itu perlu menjalani prosedur dialisis atau melakukan pemindahan buah pinggang.
.
.


  • Kerosakan Mata ( retinopati )


Diabetes boleh merosakkan salur darah retina (retinopati diabetes), yang berpotensi menjadi sebab kepada buta. Diabetes juga meningkatkan risiko seseorang untuk menghidap masalah penglihatan serius yang lain, seperti katarak dan glaukoma.
.
.


  • Risiko Pemotongan Kaki


Kerosakan saraf di kaki atau aliran darah yang lemah ke bahagian kaki meningkatkan risiko pelbagai kesan yang tidak baik. Jika tidak dirawat, luka dan melecet boleh mengakibatkan jangkitan kuman yang serius, di mana proses penyembuhannya berlaku dengan amat perlahan sekali. Jika keadaan yang sedemikian berlarutan, maka langkah rawatan yang terakhir adalah memotong bahagian kaki yang terkena jangkitan tersebut untuk mengelakkannya daripada merebak dengan lebih meluas lagi.
.
.
Jika anda merupakan seorang pesakit Kencing Manis, maka seelok-eloknya anda mula membanyakkan bacaan anda tentang Penyakit Kencing Manis dan mula merancang serta mengamalkan amal gaya hidup yang sihat agar anda dapat mengelakkan daripada mengalami situasi-situasi seperti di atas.
.
.
Semoga kita semua sentiasa diberikan nikmat kesihatan yang baik oleh Tuhan selalu.

13 PUNCA UTAMA ANDA DAPAT KENCING MANIS


13 PUNCA UTAMA ANDA DAPAT KENCING MANIS




  1. Pengambilan gula dan makanan/minuman bergula yang tinggi
Memang tidak dapat dinafikan pengambilan gula boleh menyebabkan penyakit diabetes. Namun begitu, ia tidak semestinya gula semata-mata. Ia juga termasuk madu, raisin, gula-gula, pastri, pisang, kurma dan anggur merah iaitu makanan yang mempunyai glisemik indeks yang tinggi. Semua makanan ini mengandungi gula yang dibebaskan dengan cepat di dalam darah. Ia dipanggil “fast-releasing”. Kebanyakkan minuman di pasaraya telah dimaniskan dengan menggunakan glukosa atau sirap jagung yang mempunyai fruktosa yang tinggi. Bukan lansung tak boleh ambil semua makanan ini, cuma jumlahnya perlu dipantau.




  1. Pengambilan “refined carbs” yang banyak
Ini termasuk pengambilan roti, cereal, pastri, pasta dan beras putih yang banyak. Proses untuk mendapatkan “Refined carbs” telah mengurangkan mineral seperti kromium.
  1. Tidak beraktivivti
Individu yang tidak aktif, tidak buat senaman berisiko untuk dapat berat berlebihan dan kencing manis.




  1. Tekanan yang kronik dan masa tidur yang tidak cukup
Apabila kita tertekan atau stress, ia akan meningkatkan kortisol. Hal ini menyebabkan insulin tidak dapat digunakan di dalam badan.




  1. Peningkatan saiz di bahagian tengah tubuh (pinggang dan perut)
Gula yang berlebihan dalam darah “dibuang” oleh insulin ke dalam hati, yang kemudian bertukar menjadi lemak. Lemak-lemak ini mudah disimpan di sekitar pertengahan. Jika anda dapati lilitan saiz pinggang anda semakin bertambah, ia menunjukkan petanda yang buruk.




  1. Merokok
Orang yang merokok juga berisiko untuk mendapat diabetes




  1. Tidak mengambil sayur dan buah yang mencukupi
Individu yang kurang mengambil sayur dan buah berisiko untuk dapat kencing manis.
  1. Tidak mengambil ikan dalam pemakanan
Pengambilan ikan yang kurang menyebabkan kurang Omega 3 dalam tubuh. Ini kerana minyak ikan boleh mebantu untuk melindungi kita dari kencing manis
  1. Tidak mengambil supplemen
Ramai yang menyangka pengambilan supplemen adalah membazir. Namun dalam buku Say No To kencing manis, mengatakan mengambilan supplemen mampu mengurangkan risiko kencing manis.




  1. Pengambilan ubat-ubatan
Ramai yang tidak sedar, pengambilan ubatan-ubatan sebenarnya boleh meningkatkan risiko kencing manis. Ini termasuk “corticosteroid drugs”. Ubatan “Corticosteriod” biasanya untuk mengurangkan keradangan kerana ia berfungsi untuk mengurangkan bengkak pada laluan udara di paru-paru. Ubat ini selalunya diberi kepada pesakit asma dan arthritis. Pengambilan dalam tempoh yang panjang boleh menggangu keseimbangan hormon dan kortisol iaitu sejenis hormon adrenal yang mempunyai kaitan dengan kawalan gula dalam darah. Thiazide diuretic yang digunakan untuk tekanan darah tinggi juga meningkatkan risiko untuk dapat kencing manis




  1. Sejarah keluarga
Jika ahli keluarga anda mempunyai sejarah kencing manis, risiko anda untuk mempunyai kencing manis adalah tinggi. Jika ibu anda mempunyai diabetes type 2, anda mempunyai 40 % peluang untuk mempunyai kencing manis dan jika kedua-dua orang tua anda mempunyai diabetes, risiko anda adalah 80 %. Namun begitu penyakit kencing manis ini boleh berbalik, Maksudnya, boleh kembali normal semula
  1. Umur
Tidak dapat dinafi, semakin usia meningkat, semakin tinggi risiko untuk mendapat kencing manis. Namun, bukanlah kerana usia, anda mendapat kencing manis. Ini kerana orang muda pun ada yang dapat kencing manis.
  1. Kerintangan insulin
Rintangan Insulin terjadi apabila struktur membran sel yang telah dirosakkan dan ini menyebabkan reseptor atau penerima insulin menjadi kurang sensitif terhadap insulin. Insulin tidak boleh merangsangkan pembukaan Laluan Glukosa lagi. Glukosa yang tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan kencing Manis. Kesan dari rintangan insulin boleh menyumbang kepada “sindrom metabolik”. Sindrom metabolik ini adalah satu kluster yang hadir bersama dan meningkatkan risiko kencing manis juga masalah jantung dan strok.
Kesimpulannya, hidup dengan cara hidup yang sihat. Life is too short to waste time in this suffer disease.

Thursday, July 5, 2018

SAYANGI JANTUNG ANDA


Penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu bagi rakyat Malaysia. Risiko serangan jantung boleh dielakkan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti tidak merokok, bersenam dan mengamalkan cara pemakanan yang sihat. Ikuti pengalaman seorang doktor ini yang melalui sendiri prosedur Angiogram iaitu prosedur bagi melihat samada salur darah koronari kita tersumbat atau tidak.
.
.


SERANGAN JANTUNG: SNIPER DALAM DADA ANDA SENDIRI, MEMBUNUH TANPA DISEDARI
.
.
"How are you Doctor?" Dato' Dr Balachandran bertanya kepadaku sambil tersenyum. Tuturkata beliau begitu lembut dan menenangkan. Beliau adalah Pakar Perunding Kardiologi yang merawatku di IJN tempohari.
.
.
"I'm anxious Dato," aku berterus terang. Aku terbaring di atas meja pembedahan yang sejuk berpakaian gown berwarna kuning cair. Tangan kananku telah diikat ke armboard dengan tape cokelat.
"Yes I know. Usually you're the one who put people on the operating table kan? And now I put you on the table.." katanya mengusik.
.
.
"Don't worry, you'll be just fine" katanya lagi sambil memeriksa nadi di tangan kananku, melakukan Allen Test bagi melihat dominan arterial supply.
Saya telah melalui Prosedur Angiogram pada hari Khamis yang lalu. Ia adalah pengalaman yang tak dapat saya lupakan. Saya nak share pengalaman tersebut agar ia memberi manfaat buat pembaca semua.
.
.
Angiogram ialah satu prosedur bagi melihat samada salur darah koronari kita tersumbat atau tidak. Salur darah koronari ialah salur darah yang membekalkan oksigen kepada otot jantung kita. Jika ia tersumbat, bekalan darah (oksigen) ke otot jantung akan kurang/terhenti (ishaemia) dan otot jantung kita akan mati. maka kita akan mendapat serangan jantung (Myocardial Infarction).
.
.
Mula-mula bius setempat akan diberi di tempat salur tiub halus (angiocath) akan dimasukkan. Ini yang paling sakit sebenarnya. Sampai keras kejung kaki saya menahan sakit. Lepas tu dah tak rasa apa-apa dah.
.
.
Angiocath ini akan dimasukkan samada dari tebukan salur darah Radial artery di pergelangan tangan atau Femoral artery di kelangkang (dalam kes saya melalui Radial artery). Angiocath ini kemudiannya akan ditolak perlahan-lahan hingga sampai ke salur darah koronari. Dye (contrast) kemudiannya akan dimasukkan bagi melihat samada salur darah koronari ini tersumbat atau tidak.
Jika ada salur darah yang tersumbat, Pakar Kardiologi mempunyai pilihan samada untuk merawat dengan ubat-ubatan atau memasukkan balloon dan/atau stent bergantung kepada tahap salur darah tersumbat (Pilihan ini biasanya akan dibuat setelah berbincang dengan pesakit).
Harus diingat, setiap prosedur atau pembedahan pasti ada risikonya. Pelbagai perkara boleh berlaku ketika angiogram dilakukan.
.
.
Antara risiko yang boleh terjadi semasa prosedur ini ialah:
* Pendarahan pada tempat tebukan arteri
* Salur darah boleh tembus/terkoyak
* Jangkitan kuman
* Alahan kepada dye
* Kerosakan buah pinggang
* Stroke
* Serangan jantung
* Kematian
.
.
Risiko kematian tetap ada walaupun kurang daripada 1 peratus. Tika anda terbaring di atas katil pembedahan dan mengetahui dye akan dimasukkan sebentar lagi, anda akan sedar bahawa betapa sikitnya amalan anda selama ini & betapa banyaknya dosa anda. Sedangkan anda belum sempat bertaubat. Ia membuatkan saya benar-benar insaf.
.
.
Serangan jantung boleh datang secara tiba-tiba. Apatah lagi dengan cara hidup kita hari ini yang makan sesuka hati dan malas beriadah. Kalau yang merokok tu lagi la tak sayang nyawa. Kini ia tidak mengenal usia. Ramai pemuda-pemudi berusia 20-an & 30-an yang mendapat serangan jantung kini, petugas kesihatan juga tidak terkecuali.
.
.
Sebabnya? Lihat diri kita sendiri. Macamana kita makan setiap hari, melantak tidak sedarkan diri. Bersenam pula malas. Naik tangga setingkat pun malas. Parking kereta pun sedekat yang boleh dengan kedai atau surau yang di tuju. Dengan kata lain, kalaulah boleh parking sampai dalam kedai, pasti kita masuk terus ke dalam... (exaggerate sikit...)
Antara yang lebih berisiko untuk mendapat serangan jantung ialah:
.
.
* Perokok
* Penghidap darah tinggi
* Penghidap kencing manis
* Kolesterol yang tinggi
* Obes
* Tekanan hidup / Stress
.
.
Saya tidak mahu mengambil risiko serangan jantung secara mengejut memandangkan kini begitu banyak serangan jantung berlaku di kalangan masyarakat yang masih muda.
AlhamdulilLah angiogram saya tempohari adalah normal dengan semua salur darah yang sihat. Saya sertakan video angiogram saya agar anda dapat lihat sendiri. Syukur sangat.
Cuba anda pandang wajah isteri anda
Anda renung wajah setiap anak anda. Dengar suara manja & rengekan mereka. Sayangi diri anda. Fikirkan isteri dan anak-anak anda. Berhentilah merokok. Jaga pemakanan dan bersenamlah secara berkala.
.
.
Antara simptom masalah/serangan jantung ialah:
* Sakit dada seumpama ditindih objek berat
* Sakit dada yang menjalar ke rahang atau tangan kiri
* Kesukaran bernafas
* Tidak puas bernafas
* Mengah
* Rasa loya / muntah
* Berpeluh-peluh
.
.
Namun, ada masanya masalah jantung ini tidak memberi sebarang petanda awal. Terus dapat serangan jantung mengejut dan lebih malang lagi, ada yang terus meninggal dunia. Sebab itulah, apabila saya merasa ketidakselesaan pada dada kiri saya tempohari, saya tidak berlengah untuk ke hospital.
.
.
"Do you play sport Doctor?" Tiba-tiba Dato Dr Balachandran memecah lamunanku.
"I jog sometimes and do indoor cycling Dato. Why Dato?"
"Well, look at this. Your heart is absolutely healthy. It's pumping well. Your coronary vessels are all looking great Doctor. I will not expect to see you here again in 30 years time!"
AlhamdulilLah, alhamdulilLah, alhamdulilLah. Hatiku memanjatkan kesyukuran. Semuanya normal. Tiada langsung tanda-tanda salur darahku tersumbat.
.
.
Jika anda pernah merasa simptom-simptom ini bersegeralah ke hospital atau ke Institut Jantung Negara (IJN). IJN adalah pusat jantung yang tip-top perkhidmatannya. Kemudahan, keselesaan dan layanan staff IJN memang terbaik. Makanan pun sedappp 😁
.
.
Terima kasih buat Dato Dr Balachandran, sahabatku Dr Beni Isman & semua staff IJN yang telah memberikan rawatan terbaik. Teristimewa buat isteriku Nazatul Shahnaz yang menjaga diri ini sepanjang keuzuran tempohari. Itu pun jantung jugak, si Jantung Hati.
.
.
#HerbaDiabetis
#Angiogram
#IJN
.
.
Mohon share jika anda rasa artikal ini memberi menfaat.

Sunday, July 1, 2018

5 Tips Kulit Sihat


Tiada masa untuk melakukan rawatan kulit di pusat pakar kecantikan? Anda masih boleh memanjakan kulit anda dengan penjagaan kulit yang mudah. Kulit dan gaya hidup yang sihat boleh melambatkan proses penuaan kulit dan sekaligus mengelakkan dari masalah kulit. Ketahui tip mudah ini untuk menjaga kulit agar kekal cantik dan muda.


Lindungi kulit dari sinaran matahari
Kulit yang terdedah pada sinaran matahari berisiko untuk mendapat kedutan pada kulit, bintik hitam tanda penuaan dan banyak lagi masalah lain. Bahkan boleh meningkatkan risiko kanser kulit. Jadi, sebelum anda keluar dari rumah pastikan anda memakai krim pelindung dari sinaran UV matahari dengan sekurang-kurangnya SPF15. Elakkan dari terdedah pada sinaran matahari terik pada jam 10 pagi hingga 2 petang. Guna pakaian yang menutup kulit sepenuhnya sebagai pelindung tambahan.


Henti merokok
Rokok menyebabkan kulit lebih cepat tua dan menyebabkan kedutan pada kulit. Ia juga menjadi punca kepada saluran darah pada lapisan kulit paling atas mengecil dan aliran darah turut menjadi perlahan. Jika anda seorang perokok dan mengimpikan kulit yang cantik serta tidak bermasalah, cara paling baik adalah hentikan tabiat merokok sepenuhnya.


Belai kulit sebaiknya
Cuci setiap hari dan cukur segala rerambut yang tumbuh pada wajah membantu dalam mengelakkan masalah kulit. Untuk mengekalkan keanjalan kulit, amalkan dengan mandian air suam dan tidak terlalu panas. Ini kerana ia boleh mengelakkan masalah kulit berminyak. Bercukur dengan berhati-hati agar tidak mencelakan kulit. Jika anda mengalami masalah kulit kering, gunakan pelembap kulit dengan SPF sesudah mandi.




Diet sihat
Pemakanan yang baik dan sihat menjamin kulit yang cantik dan kesihatan yang baik. Banyakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran. Jika anda seorang yang mudah mendapat masalah jerawat, kerapkan pengambilan Vitamin C dan kurangkan pengambilan lemak.



Elak stres
Stres yang tidak terkawal boleh menyebabkan kulit menjadi lebih sensitif dan jerawat mula mengambil tempat pada kulit wajah. Untuk menggalakkan kulit dan kesihatan yang baik, ambil langkah untuk mengurangkan stres anda agar tidak memberi kesan kepada kesihatan kulit dan tubuh badan.